{ "title": "Bebek Zeka Testi", "image": "https://www.zeka.gen.tr/images/bebek-zeka-testi.jpg", "date": "19.01.2024 04:44:12", "author": "idil alacan", "article": [ { "article": "Bebek Zekâ Testi, yapılmasının amacı bebeklerin zihinsel yeteneğini ölçmektir. Bebeklerin kavrama, akıl yürütme, yargılama, görsel hafıza ve çabuk öğrenme gibi özellikleri ancak zekâ testi ile ortaya çıkar. Zekâ testleri ile bir bebeğin zekâ geriliği ya da üstün zekâ olup olmadığı ancak zekâ testi ile anlaşılır. Ayrıca bebeğin hangi alanlara ilgi duyduğu ya da ilgisiz kaldığı da bu testlerde anlaşılabilir. Zekâ testinin en önemli özelliği bebeklerde nöroloji, görme veya işitme gibi sorunları erkenden saptanabilmesine yardımcı olmaktır. Bebeklerde zekâyı etkileyen birçok faktör bulunur. Bunlar beslenme, genetik ve çevresel faktörler olarak sıralanabilir. Bebeklerde zekâ testleri için bazı özel kliniklerde ya da bazı hastanelerin psikiyatri ve psikoloji departmanlarında konusunda uzmanlaş pedagog, psikolog, psikolojik danışmanlardan destek alınmalıdır. Zekasında herhangi bir üstünlük ya da gerilik olmayan bir bebeğin belirli aylarda vermesi gereken tepkiler vardır. Bir zekâ testinin başarılı sonuçlar verebilmesi için bu tepkiler ölçülerek gerekli analizler yapılır. Eğer ki bu aylık gelişimlere göre bebeğin verdiği tepkiler örtüşüyorsa zekâ testinin sonuçlarından şüphe edilmez. Yapılan bu zekâ testinde farklı objelere karşı bebeklerin tepkisi ölçülüyor.

Bebekteki Zekanın Aşamaları Nelerdir?

Bebeklerdeki en önemli dönem duyu hareket zekâsının gerçekleştiği ilk doğduğu andan iki yaşına kadar olan geçen süredir. Bu dönem çocuğun konuşmasından önceki dönemi kapsar. Toplamda altı aşamadan oluşur. Birinci aşama doğumdan itibaren 1,5 aya kadar olan zamanı kapsayan reflekslerin işletildiği faaliyetlerin görüldüğü alandır. Bunlar göz bebeği, göz kapağı ve emme refleksi gibidir. Bu refleksler bebeğin ağzına bir nesne verince emmeye başlaması ya da annenin göğsünü görünce ona doğru yönelmesi şeklinde açıklanabilir. İkinci aşama 1,5 ay ile 4,5 aya kadar olan ilk alışkanlıkların kurulduğu dönemi kapsar. Bu dönemde ağız tepkileri ile el tepkileri kaynaşır. Bu dönemde daha önce gerçekleşen durumlar daha sonra alışkanlık halini alır. Örneğin bir nesneye elini götürür ya da elini götürdüğü nesneyi emmeye çalışır. Üçüncü aşama 4,5-8 aya kadar olan amaçla aracın ayırt edildiği dönemdir. Dördüncü aşama 8 ile 11 aya kadar olan araçla amacın birbirine bağlandığı ve bunların yeni durumlara uygulandığı dönemdir. Bu dönemde ilk defa bebeğin zekâsından destek alarak davranış sergilediği görülür. Beşinci aşama 11-18 aya kadar olan deneyler yapılarak yeni araçların keşfedildiği dönemdir. Örneğin bebek deneyerek yeni yollar keşfeder. Altıncı aşama ise 18-24 aya kadar olan zihinsel düşünce yoluyla yeni araçların icat edildiği dönemdir. Bebekler bu evrede deneme yanılma yöntemine başvurmaksızın daha önce kazandığı tecrübelerle yeni karşılaştığı problemleri çözmeye çalışır.

Örnek Zekâ Testi

Aileler bebeklerinin zekâsını ölçmek ya da her şeyin yolunda gidip gitmediğini öğrenmek için evde mini testler uygulayabilir. Bu testler sonucunda profesyonel destek alabilir. Uygulamalı 10 durumdan oluşan bu mini test şöyledir. Her yöneltme için birinci seçenek 1 puan, ikinci seçenek 2 puan ve üçüncü seçenek ise 3 puandır. 6 ayını doldurmuş bir bebek birinci seçeneklerin çoğunu başarabiliyor olması gerekir. Toplayabileceği puan 8-11 arasındadır. 9 ayını doldurmuş bir bebek çoğunlukla birinci seçeneklerin hepsini ve ikinci seçeneklerin bir kısmını başarabiliyor olması gerekir. Toplayabileceği puan 13-18 arasındadır. 12 ayını doldurmuş bir bebek ise birinci ve ikinci seçeneklerin yanında üçüncü seçenekleri de başarabiliyor olması gerekir. Toplayabileceği puan 22-26 arasındadır. Teste başlayabiliriz.

Bebek kendisine verilen yemeği beğenmediğinde ya da istemediğinde başını diğer bir yöne çeviriyor, kucağa alınmak istediğini anlatmak için kollarını kaldırıyor, Giden birinin ardından güle güle demek için el sallıyor. Bebek ona verilen oyuncağı rahatlıkla kavrayabiliyor, oyuncağını bilerek yere atıyor, iki oyuncağı üst üste koyabiliyor. Bebek kapıları olan bir oyuncakla oynarken oyuncağın kapısını bulmakta zorlanıyor, parmağıyla kapıyı açabiliyor, kapıyı kolaylıkla açıp kapatabiliyor. Bebek biri tarafınızdan beslenirse yemek yiyor, bezelye gibi taneli yemekleri tabaktan almaya çalışıyor, bezelye gibi taneleri parmaklarıyla alarak yemek yiyor. Bebek şarkı dinlerken mutlu oluyor, şarkıya eşlik etmek için ellerini ritimsiz hareket ettiriyor, ritimlerle doğru orantılı olarak hareket ederek şarkıya eşlik ediyor. Bebek oyuncağı yere düştüğünde farkına varmıyor, etrafına bakarak oyuncağını arıyor, bilerek yere atarak nereye gideceğine bakıyor. Bebek sözcük kullanamasa bile konuşmaya çalışıyor, başkasının baktığı yöne bakıyor, hareketleri taklit etmeye çalışıyor. Bebek oyuncak bir telefonu eline aldığında oyuncak gibi oynuyor, özelliklerine anlamak için inceliyor, düğmelerine basarak telefonu kulağına koyuyor. Bebek çok sevdiği bir oyuncak bilerek örtünün altına saklandığında durumu fark etmiyor, örtünün altından gözüken bir oyuncak olup olmadığını kontrol ediyor, örtüyü kaldırarak oyuncağı alıyor. Bebeğe ismi ile seslenildiğinde fark etmiyor, ses gelen yöne doğru bakıyor, ismini biliyor ve ismini söyleyen kişiye bakıyor.
" } ] }