{ "title": "Çocuk Zeka Testi", "image": "https://www.zeka.gen.tr/images/cocuk-zeka-testi.jpg", "date": "20.01.2024 05:05:19", "author": "orhan alem", "article": [ { "article": "Çocuk zekâ testi, uygulaması son dönemlerde moda halini almış bir uygulamadır. Pek çok anne-baba öğretmen şu veya bu sebepten dolayı çocuklara zekâ testinin yapılmasını isteyebiliyor. Eğer hakikatli bir gereksinim varsa uygulanması gereklidir. Peki zekâ testi hangi vaziyetlerde uygulanmalı, hangi vaziyetlerde uygulanması doğru değil.

Maalesef çoğu birey zekâ ile IQ puanını benzer şey sanıyor. Fakat IQ skoru, zekâ ile eş anlamlı değil. Zekâ, bir testle ölçülemez, çünkü bu kavram çok fazla boyutlu ve karma karışıktır. Testten fazla not almış bir çocuğun sözel ve matematik yetenekleri yaşıtlarından ileride olabilmektedir. Dolayısı ile fazla skor zihinsel kabiliyet ile alakalı ciddi bir ipucudur. Fakat ileriye yönelik oldukça başarılı olmak amaçlı bu yeterlidir mi? Yaratıcılık, birlik çalışması, empati kurabilme, kolay düşünebilme, sorun çözme, çeşitli fikirler içinde özgün bağlantılar kurabilme vs. Bu değerler bu asırda oldukça başarılı olmak açısından olmazsa olmaz beceriler. Bugün yapılmış zekâ tanımları bu yetenekleri esas alır. IQ testi bunların hangilerini ölçüyor? Hiçbirini, bu sebeple testten düşük derece almak, fakat bu alanlarda yetenekleri olan çocuğun akıllı olmadığına hükmetmek doğru değildir, üstelik haksızlıktır. Zekâ testleri bebek ve çocukların ilerleme seyrini takip etmede ailelere yaşamsal ehemmiyeti olan veri toplama araçlarındandır. Çocuğuna zekâ testi uygulayan bir aile ile uygulamayan aile içinde ciddi avantaj farklılıkları bulunur. Çocuğunun zihinsel gelişmesini bilen bir aile erken tedbir almada, telafi eğitimleri açısından imkânlar sunmada, yetenek ve yeterlilikleri yönünden yönlendirmede çerçevesi bilinen bir haritaya sahip olmuş olabilir. Çocuğunun zekâ gelişimi ile ilgili elinde biyolojik veri olmayan ailelerin çocuktan beklentileri de farklılaşır. Yapamayacağı sorumluluklar yüklenir. Ders iş baskısı meydana gelir, ilerleme vaziyetine yönelik erken tedbir almada dezavantajlı bir vaziyette olabilir. Zeki bir bebek güzel bir rehberlikle kendisine ve etrafına randıman sunabilir. Yaşıtlarına yönelik geriye kalmış bir bebek erken tedbir alınarak telafi eğitimleri yardımıyla yetenek ve faaliyetlerde potansiyeli ölçüsünde ilerleme sağlayabilir.

İnsanın IQ puanı hayat boyu değişmeden mi kalır?

IQ skoru ne doğuştan ne de sabit. Yapılan bir araştırma sonucunu yayınlayan araştırmacı, çocukların 4 senelik dönemde IQ skorlarının ne türlü değiştiğini incelemiş. Sonuçlar çok fazla çarpıcı: Çocuklardan bir bölümünün skoru, 4 sene içerisinde aşağı yukarı 21 puanlık artış göstermiş. Bir kısmınınki de aşağı yukarı 18 puan kadar düşmüş. Bunun sebebi, vakit içerisinde beyinde yaşanan yapısal değişiklikler. Beyin bir adale gibi; çalıştırırsan güçleniyor, çalıştırmazsan çöküyor. Başka bir deyişle, IQ skoru doğuştan veya sabit değil. Çalışmanın yakınında, aile ortamı, okul ortamı, ebeveynlik stili benzeri etkenlerle artıp azalabiliyor.

Bu ciddi bir mesaj: Nasılsa puanım fazla diye çalışmayı bırakmak zaman içinde IQ puanının azalması demek. Yani zeki fakat tembellerin sonu iyi değil. Öbür yandan nasılsa puanım düşük diyerek çalışmamakta benzer oranda hatalı.

IQ'su düşük ama zeki kişiler var mıdır?

Aslında her insan dâhidir. Fakat siz bir balığı ağaca tırmanma yeteneğine yönelik değerlendirirseniz, tüm hayatını aptal olduğuna inanarak geçirir der A. Einstein. Howard Gardner'in Çoklu Zekâ Teorisi, IQ'nun bir partili iktidarına son vereli seneler oluyor. Gardner, birey zekâsını 8 çeşitli türe ayırıyor: Sözel, mantıksal-matematiksel, görüntü, manevi, toplumsal, tabiat, müzik, kinestetik.
" } ] }