{ "title": "Üstün Zeka", "image": "https://www.zeka.gen.tr/images/ustun-zeka.jpg", "date": "19.01.2024 12:18:25", "author": "Selen Karadeniz", "article": [ { "article": "Üstün zekâ, toplumda zekâ özürlü insanlara, zekâ yoksunu insanlara rastlanabildiği kadar, üstün zekâlı olan insanlara da rastlanabilir. Üstün zekâlı olan insanlar aynı zekâ özürlüler gibi eğitime tabi tutulabilir. Üstün zekâlı olanların eğitim alması için kabul edilen yaş sınırı beştir. Bundan önceki zekâ seviyesini ölçüldüğü sınavların güvenilirliği düşük olur. Fakat çok yüksek zekâlı kişiler için 3 yaş bile geç dönem sayılır.

Üstün zekâ, düşünme, duygu, his, ilham ve sezgi gibi beyin fonksiyonlarının üst düzeyde, hızlı bir şekilde birlikte çalışması sonucunda görülür. Beyin fonksiyonları hızlı ve doğru düşünme, üretkenliğin yenilikçi olması, liderlik, akademik kabiliyet, görsel ve uygulamalı sanat yetenekleri şeklinde ortaya çıkabilir. Yapılan araştırmalar üstün zekânın %85 oranında soya çekim olduğunu, ailede nesilden nesle geçtiğini belirlemiştir. Aynı zamanda çevresel faktörlerin ve eğitimin, üstün zekâyı etkin olarak kullanılmasına yardımcı olduğunu, dehaya dönüşebilmesini sağladığını belirlemiştir.

Üstün zekâlılardaki karakteristik özellikler

Üstün zekâlı kişilerdeki özellikler dört grupta değerlendirilmektedir. Bunlar;

Üstün zekâlılarda düşünme özellikleri nelerdir?
Üstün zekâlılarda duygusal özellikler
Üstün zekâlılarda duyusal özellikler
Üstün zekâlılarda sosyal özellikler
Bu özelliklerin hepsi üstün zekâlı olanlarda görülmeyebilir. Ancak üstün zekâlılarının bu alanların birinde ya da daha fazlasında üstün yeteneğe sahip olduğu kabul edilir. Bu özellikleri çevre ve eğitimle desteklenenler toplumda dahi olabilir. Düşünme boyutunda üstün zekâlı olanlar genellikle zekâ testleriyle, sosyal yönden üstün olanlar kişilik testleriyle, duyguları güçlü olanlar sanatsal yetenek sınavlarıyla belli ölçüde tespit edilebilir. Kendilerine iyi bir eğitim verilirse, uygun bir çevrede yetişirlerse üstün zekâya sahip olan bireyler toplumda dahi olabilirler.
" } ] }