{ "title": "Zeka Testi", "image": "https://www.zeka.gen.tr/images/zeka-testi.jpg", "date": "19.01.2024 05:37:49", "author": "ümit kadak", "article": [ { "article": "Zeka Testi, Zekamız çevresel değişimlere ayak uydurmamızı ve yaşamsal sorunlara işlevsel çözümler getirmemizi sağlar. Şu demek ki yaşama kabiliyetimizi artırır. Zeka, kişinin genel bil işsel problem çözme yeteneği olarak tanımlanabilir. Beynin benzetmeler, ilişki ve alakalar yoluyla akıl yürütme kapasitesi, hesaplama ve hızlı sonuca varma yeteneği de denilebilir. Şu Türk Dil Kurumunun tanımında olduğu gibi, Zeka, insanın akıl yürütme, düşünme, objektif gerçekleri algılama, sonuç çıkarma ve yargılama yeteneklerinin tamamıdır.

Bilim insanları önceleri zekâyı (Başındalık, genel akıl durumu) şeklinde basitçe tanımlamışlardır. Ancak daha sonraları bu tanımın basit kaldığını ve bu yaklaşımın yeterli olmadığını görmüştür. Çok daha kapsamlı bir tanımın gerekli olduğu konusunda hemfikir olmuşlardır. Buna göre zekâ, önceden öğrenilmiş kavram, bilgi ve deneyimleri uygun şekilde birleştirebilme, bunları doğru sınıflandırma yaparak depolama, bu bilgiyi kullanarak karşılaşılan problemlerin çözümünü bulma ve günlük hayatta pratik şekilde kullanabilme yeteneklerinin bileşimidir.

Zeka çok sayıdaki bilişsel yeteneğin uygun şekilde kullanımını içerir. Bunlar objektif ve hızlı görsel algılama, kavramsal algılama, ilgili bilgileri birleştirme, depolama (Hafıza), sınıflandırma, sözel ifade yeteneği ve matematiksel işlem yetenekleridir.

Araştırmalar tüm bu bil işsel yeteneklerin ve dolayısıyla zekânın yeterli uyaran ve tekrarı ile geliştirilebilir olduğunu göstermektedir.

IQ Nedir; IQ bir zekâ ölçüm yöntemidir. IQ Topluluğun farklı insanları arasında zekâ farklılıklarının olduğunu varsayarak, bir skorla bireyin topluluğun geri kalanına kıyasla ne kadar zeki olduğunu ortaya çıkarmasını ifade eder.

Binet-Terman Testi: Ağırlıklı olarak sözlü bir testtir. Deneğin kültürüne, Okul ve aile bilgisine dayalı bir test yöntemidir. İlk kez bu test Fransız okul sistemi için Sorbonne psikoloji laboratuvarı yöneticisi Alfred Binet ve beraber çalıştığı arkadaşı Theodore Simon tarafından hazırlanmıştır. Binet ve Simon bir dizi soru geliştirmiş ve bunları Paris'teki okul çocuklarına uygulayarak kimde zihinsel gerilik ya da öğrenme güçlüğü bulunduğunu saptamaya çalışmışlardır. İlk Binet, Simon ölçeği 1905'te yayınlanmıştır. Bu testte artan zorluk derecesine göre düzenlenmiş 30 soru mevcuttur. Uygulayıcı, teste ilk sorudan başlamakta ve çocuğun sorulara yanıt veremediği maddeye kadar testi sürdürmektedir. 1908 yılının başlarında her yaş grubundaki ortalama çocuğun performans, beceri ve eğilimine yetecek kadar veri toplanmıştı. Bu verilerden yola çıkarak Binet, zekâ yaşı kavramını geliştirmiştir. Sonraki 10 yıl içinde birçok Binet uyarlaması gerçekleştirilmiştir. Bunlar içinde en bilineni L. M. Terman tarafından geliştirilen ve 1926'da yayınlanan testtir. Terman ünlü zekâ bölümü terimini ortaya koymuştur. Zekâ bölümü, zekâya sayısal bir değer vermek üzere kullanılmaktadır ve ortalama bir insanın zekâsı 100 kabul edilmektedir.

Cattell Zekâ Testi: Kültürden arınmıştır ve soruların belli bir zaman içerisinde cevaplanması istenir.

Raymond Bernard Cattell (20 Mart 1905 – 2 Şubat 1998) İngiliz ve ABD'li psikolog, psikolojinin birçok alanında yaptığı çalışma ve araştırmalarla tanınmaktadır. Bunlardan en önemlileri, isteklendirme ve duygunun dinamik boyutları, kişiliğin klinik boyutları, kişilik ve mizacın temel boyutları, grup ve sosyal davranış kalıpları, yaratıcılık ve başarı için belirleyicileri, ruhsal tedavi ve öğrenme teorisi için kişilik araştırmaları uygulamaları üzerine yaptığı çalışmalardır. Bu alanlarda kullanılmak üzere birçok bilimsel araştırma metodu da geliştirmiştir. Cattell, 30 standartlaşmış test yöntemi, 500 makale ve yaklaşık 50 kitap yazmıştır. 20. Yüzyılın en çok alıntı yapılan ve en çok etkilenilen psikologları listesinde 16. Sırada gösterilmektedir.

Alexander Pratik Zekâ Testi: İlkokulu bitiren çocukların teknik becerilerinin belirlenmesi ve özellikle sanat okullarında okuyan öğrencilere yöneltmek için geliştirilmiştir. Testte tahta kutular, boyalı küpler verilerek çeşitli problemlerin çözümü istenir.

WISC-r Zekâ Testi: Açılımı Welcher Intelligence Scale for Children olan, 6-16 yaş arasındaki çocuklara uygun olarak hazırlanmış, iki ana çerçeve ve 12 alt testten oluşan, Türkiye'de en yaygın olarak kullanılan ve günümüzün en geçerli IQ testidir.

Bu test bireysel olarak uygulanan bir testtir. Uygulaması 1–1,5 saat sürmektedir. Wisc R Zekâ testinde Her alt testlerin sorularını test yönergesine uygun bir şekilde çocuğa yöneltilir ve çocuktan sorulan soruları yanıtlaması istenir.

WISCR zekâ testi 1939'da yetişkinler için hazırlanmıştır. (Wechsler-Bellevue) olarak adlandırılan bu ölçek 1955 yılında yenilenmiş ve adı WAIS olarak değiştirilmiştir.

1949 yılında David Wecsler tarafından geliştirilmiş, 6-16 yaşlarındaki çocuklar için WISC i hazırlanmıştır. Bu ölçek 1974 yılında gözden geçirilmiş ve standardizasyonu yapılmış böylece WISCR ortaya çıkmıştır. Wechsler daha sonra 3-6 ve 2 yaşlarındaki okul öncesi çocuklar için WPPSI i hazırlamıştır. Wechsler'in yeni olarak hazırladığı sistemin en önemli yararı, çocuğun yerini kendi yaşıtları içerisinde görebilmek ve zaman içerisinde bazı karşılaştırmalara gidebilmektir.

Porteus Labirent Testi: Zekâ fonksiyonunun özel bir şekli ölçülür. Örnek, ileriyi görmek, temkinli davranmak, çeşitli engellerden kendini korumak gibi. Bu test özellikle insanın günlük yaşamındaki davranışlarda gösterdiği beceriyi ölçer.
" } ] }